Obrazki logiczne - logir - DEMO

Idź do spisu treści

Menu główne:

Obrazki logiczne

Obrazki logiczne


 
O uroku obrazków logicznych decyduje połączenie prostego, oryginalnego pomysłu z atrakcyjną formą - każdy jest rysunkiem zaszyfrowanym liczbami. Na początku jest pokratkowany diagram - z umieszczonymi nad nim i z boku liczbami. Rozwiązanie polega na zaczernieniu odpowiednich kratek. Zaczernione kratki utworzą rysunek. Kluczem do ujawnienia rysunku są oczywiście liczby. Każdy ich rząd i słupek informuje o rozmieszczeniu czarnych kratek w danym rzędzie lub kolumnie, czyli ile powinno być grup czarnych kratek i po ile kratek jest w każdej grupie. Jeśli np. nad kolumną umieszczono trzy cyfry: 2, 3, 4 - znaczy to, że są trzy grupy czarnych kratek oraz że w pierwszej są dwie czarne kratki, w drugiej trzy, a w ostatniej cztery. Zaczernione grupy są rozdzielone przynajmniej jedną jasną kratką; puste kratki mogą być także na początku i na końcu rzędu lub kolumny. Rozwiązanie polega, najogólniej mówiąc, na wyciąganiu jednoznacznych wniosków z wartości poszczególnych liczb, tzn. które kratki na pewno będą czarne, a które na pewno czarne nie będą.

Program wbrew pozorom jest bardzo
prosty i intuicyjny w użytkowaniu. Każdy przycisk zawiera podpowiedź w tak zwanym baloniku, która mówi jaka jest funkcja przycisku. Poza wczytywaniem kolejnych obrazków oraz sprawdzania prawidłowych rozwiązań, można jeszcze zapamiętywać zapisany układ diagramu oraz jego numer, by później móc wczytać go spowrotem (nawet po zamknięciu programu i jego ponownym uruchomieniu). Jednym przyciskiem można wyczyścić wszystkie pola diagramu, ale co jest najważniejsze - można tworzyć własne obrazki. Jeżeli w jakieś gazecie albo w intenecie znajdziesz tego typu zadanie do rozwiązanie, będziesz mógł wczytać je do programu i samodzielnie rozwiązywać aż do skutku. A potem można rozwiązany obrazek zapisać do własnej tabeli, by za jakiś czas do niego powrócić i ponownie rozwiązywać.

Pełny opis programu wraz z instrukcją użytkowania znajdziesz na
tej stronie

Obrazki w programie zapisywane są w bazie danych SQLite, w jednym pliku dołączonym do programu. Dzięki temu aktualizacja nowych diagramów nie wymaga aktualizacji samego programu. Z tej strony można pobrać plik danych i zapisać go w folderze, w którym znajduje się sam program w Twoim komputerze.


Jak to ugryźć?


Rozwiązywanie obrazków logicznych albo - jak ktoś woli - nonogramów, to całkiem niezła zabawa, a przy okazji trzeba trochę pomyśleć... Na pozór wydaje się to trudne, ale wystarczy odrobina cierpliwości na rozwiązanie pierwszych kilku obrazków, a potem po prostu ciężko się od nich oderwać.


Każda łamigłówka polega na zaczernieniu niektórych pól diagramu (małych kwadracików). Które pola należy zaczernić, wskazują liczby obok diagramu. Zaczernione pola utworzą rysunek. Liczby z lewej strony każdego szeregu i u góry każdej kolumny określają, ile grup czarnych pól jest w danym rzędzie (szeregu lub kolumnie) i ile czarnych pól jest w danej grupie. Na przykład, liczby 5, 9, 2 oznaczają trzy grupy - pierwszą złożoną z pięciu, drugą z dziewięciu, a trzecią z dwóch czarnych pól. Wyodrębnienie kilku liczb świadczy o tym, że między odpowiadającymi im grupami czarnych pól pozostaje przynajmniej jedno wolne (nie zaczernione) pole.


 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego